Istoric

Biserica Ortodoxa Româna din Graz a fost înfiintata în data de 02.10.1994. Fiind comunitatea de baza a Bisericii locale, parohia este comuniunea credinciosilor ortodocsi în unitate de credinta si de slujire. Parohia este Biserica lui Hristos dintr-un loc anume. Ea nu este o asociatie, nici o fraternitate oarecare, ci ea este Împaratia lui Dumnezeu pe pamânt, Trupul tainic al Mântuitorului nostru Iisus Hristos, mediul în care noi crestinii îi slujim lui Dumnezeu, locul în care ne întâlnim cu Dumnezeu si primim binecuvântarile Lui împartasindu-ne de Sfintele Taine.

Parohia Ortodoxa Româna din Graz se afla sub jurisdictia Mitropoliei Ortodoxe Române pentru Germania, Europa Centrala si de Nord si a functionat o vreme în cadrul Vicariatului Ortodox Român din Viena.

Majoritatea românilor care traiesc în prezent în landul Steiermark s-au stabilit în Austria dupa anul 1989, mai precis între anii 1990 si 1992 si 2014-2019.  În perioada 1994 -1996 Sfintele Slujbe au fost oficiate o data pe luna de parintele Gheorghe Hristea în biserica „Sfântul Antonie” din Graz. Din 1997 ele sunt savârsite de parintele Nicolae Vîlcea, în fiecare duminica si în sarbatori, în biserica „Sfânta Treime”, situata în centrul orasului Graz.

Din anul 2005 fiinteaza o parohie ortodoxa româna în orasul Knittelfeld, pastorita de parintele Ioan Cristian Greucean, iar in luna iunie 2008 a fost infiintata o Parohie ortodoxa româna la Klagenfurt, pastorita de parintele Visarion Viorel Viorel Ipati. In ianuarie 2019 a fost înfiintata o noua Parohie ortodoxa româna în orasul Gleisdorf, pr. paroh fiind parintele Catalin Horvath. Intre anii 2020-2023, au fost înființate noi parohii în Bruck an der Mur (Pr. Petru Bona), Voitsberg (Pr. Gabriel Leghezeu), Liezen (Pr. Nicolae Bona), precum şi o a doua parohie în orașul Graz (Pr. Ilie Oltean). In prezent aceste parohii alcătuiesc protopopiatul ortodox român Steiermark, cu sediul în Knittelfeld.

Întrucât parohiile se autofinanteaza, orice donatie este binevenita, astfel încât cheltuielile necesare întretinerii Bisericii si desfasurarii activitatilor parohiale sa poata fi acoperite. Biserica se ocupa si de organizarea si predarea Religiei ortodoxe în scoli pentru copiii români, precum si de asistenta spirituala in spitale si penitenciare.

In contextul straduintei generale de refacere a unitatii lumii crestine, Parohia din Graz a activat ca observator, începând cu anul 1999, în Forumul Ecumenic din Steiermark si a participat la diferitele activitati organizate de acesta. Din anul 2009 Parohia ortodoxa româna din Graz este membru deplin al Forumului Ecumenic Crestin al Bisericilor din Steiermark.

Rumänisch-orthodoxe Kirchengemeinde Graz

Orthodoxe Rumänen waren bereits im 19. Jahrhundert in Graz präsent. Zu der Zeit waren mehr als 3 Millionen Rumänen aus Siebenbürgen, Banat und Bukowina Staatsbürger von Österreich-Ungarn. In der Stadt Graz lebten damals nur wenige rumänisch-orthodoxen Christen. Die Gruppe bestand aus Studenten und Militärpersonal. Sie hatten die Kirchengemeinde in Wien als Zentrum des kirchlichen Lebens. In der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts gab es den ersten in Graz dienenden rumänisch-orthodoxen Priester, den Militärpriester George Bojtor. Dieser war Militärpriester beim 61. Infanterieregiment und ab seiner Pensionierung (1866), wählte er Graz als Wohnort aus. Durch seine Anwesenheit in der Stadt war es auch den in Graz befindlichen Rumänen möglich, öfters an orthodoxen Gottesdiensten teilzunehmen. Nach seinem Tod (1885) haben die Rumänen von Graz an den Gottesdiensten, die vom „Verein zur Gründung einer Kirchengemeinde der griechisch-orientalischen, serbischen und rumänischen Glaubensgenossen in Graz“ organisiert wurden, teilgenommen.

Der Erste Weltkrieg brachte zahlreiche dienende oder verwundete rumänische Soldaten, sowie viele Kriegsgefangene und Internierte nach Graz und in die Steiermark. Unter diesen Bedingungen schufen die Militärbehörden einige Posten für rumänisch-orthodoxe Militärpriester. Zwischen 1914 und 1918 dienten in Graz und in der Steiermark die Priester Ioan Greceanu und Alexandru Fugata aus Siebenbürgen, Dr. Octavian Silvestru Isopescul und Victor Seștan aus Bukovina, sowie George Sperlea, aus Banat. Nach dem Ende des Krieges verringerte sich die Zahl der Rumänen in Graz wieder.

Nach dem Jahr 1960 sind einige orthodoxen Rumänen aus beruflichen Gründen in Graz ansässig geworden. Doch sie waren nicht so zahlreich, um eine Pfarrgemeinde bilden zu können. Diese Lage änderte sich nach 1989: Nach der Wende in Osteuropa sind viele Rumänen nach Österreich gekommen. Nach und nach wurden weitere Pfarrgemeinden in Österreich gegründet. Darunter auch die von Graz, am 2.10.1994. Wie auch die anderen rumänisch-orthodoxen Pfarrgemeinden in Österreich funktioniert die rumänisch-orthodoxe Pfarrgemeinde in Graz als Teil der rumänisch-orthodoxen Kirchengemeinde „Zur Heiligen Auferstehung“ in Wien (KdöR seit 1967). Diese ist 1998 als Vikariat für Österreich der rumänisch-orthodoxen Metropolis für Deutschland und Zentraleuropa (Nürnberg) neu strukturiert worden, in kanonischer Gemeinschaft mit dem Rumänischen Patriarchat. Die meisten der Rumänen, die aktuell in Graz und in der Steiermark leben, sind in den Jahren 1990 – 1992 und 2014-2019 nach Österreich gezogen. Die Gottesdienste wurden von 1994 bis 1996 in der Antoniuskirche gefeiert. Seit 1997 werden sie – dank des Wohlwollens der Grazer Schulschwestern – in der Dreifaltigkeitskirche in Graz zelebriert. Regelmäßige rumänisch-orthodoxen Gottesdienste werden in Graz, Knittelfeld, Kapfenberg und in Gleisdorf, gefeiert. Aktuell finden bei diesen rumänisch-orthodoxen Gemeinden in der Steiermark ungefähr 1200 rumänischen Familien eine geistliche Heimat.